Verslag werkzaamheden houtzaag- koren- en pelmolen Fram 2001

Hieronder volgt een kort overzicht van de activiteiten die in 2001 zijn uitgevoerd op de Fram. Eerst even een paar getallen: Het valt op dat we niet zo vaak hebben gezaagd is. Een van de verklaringen hiervoor is dat het niet altijd hard genoeg waait, maar het heeft ook te maken met het feit dat we op onze molen veel andere werkzaamheden (moeten) uitvoeren. Dit andere werk heeft soms te maken met het zagen, denk aan het stellen van een span zagen, maar we moesten ook veel onderhoudswerk verrichten en ook dan kan er vaak niet worden gezaagd.
Deze onderhoudswerkzaamheden zijn erg divers. Om u een indruk te geven noemen we een aantal zaken: Wij moeten constateren dat de algemene conditie van de molen achteruitgaat. Wij spannen ons in om de molen zo goed mogelijk in conditie te houden. Toch is een grondige restauratie nodig. Wij hopen dat deze op korte termijn kan worden uitgevoerd, zodat we de molen met nog meer plezier kunnen gebruiken waarvoor hij is gemaakt, namelijk : houtzagen.

De Molenaars van de Fram

S.A.Pot